Onrustig, overprikkeld of pieker je veel?

GABA heb je nodig om tot rust te komen, het houdt ritmes van hersengolven stabiel. Doordat het de sympaticus en adrenaline kan uitzetten ontstaat stressbeheersing en komt er kalmte, ontspanning en geduld. Een te kort aan GABA kun je dus herkennen aan onrust in je lijf en hoofd. Ook piekeren en overgevoeligheid voor prikkels zijn indicatoren van een laag GABA gehalte.

Herken je jezelf niet meer en vraag je onderstaande steeds vaker af?

Waarom komt alles zo heftig binnen? Ik ben sneller overprikkeld dan een ander?
Ben ik dan hoog sensitief (HSP)?
Waarom ben ik inherent onrustig?
Komen geluiden en licht harder binnen? Ik stoor me ook aan herhalende geluiden.
Waarom kan ik die malende gedachten die niet stoppen? Ik pieker steeds.
Waarom controleer ik zoveel, is het mijn perfectionisme?

Wat is GABA (Gamma Amino Boterzuur)?

GABA is een neurotransmitter die je in je hersenen aanmaakt. Neurotransmitters zijn boodschapper stofjes tussen zenuwcellen, zowel voor motorische zenuwcellen als sensorische zenuwcellen en zorgen voor allerlei reacties en gevoelens.
GABA heb je nodig om tot rust te komen, het houdt ritmes van hersengolven stabiel. Doordat het de sympaticus en adrenaline kan uitzetten ontstaat stressbeheersing en komt er kalmte, ontspanning en geduld.

GABA wordt gemaakt vanuit het aminozuur (eiwit) Glutamine.
Adrenaline (stress) vraagt veel glutamaat, de omzetting naar GABA zal dan wellicht niet meer gebeuren en verlaagt het GABA level.
Tevens is glutamine een bouwstof voor de slijmvliezen en behoorlijk belangrijk voor de darmen. Als stress zoveel glutamaat verlangt, zal glutamine voorraad snel dalen. Daardoor ook vaker darmklachten als gevolg.

Wat zijn de functies van GABA.

  • Een rem op de werking van neuronen.
  • Het remt adrenaline en beschermt daardoor Dopamine (blog Dopamine).
  • Zorgt voor kwaliteit van prikkelverwerking.
  • Stabiliseert de ritmes van hersengolven.


Hoe voelt dan een hoger GABA level?

Ik ben stabiel en evenwichtig.
Ik ben punctueel, altijd op tijd.
Ik ben betrouwbaar.
Ik ben behoedzaam.
Ik zorg voor balans.
Ik ben een echte teamplayer.
Ik kan goed relativeren en mijn gedachten stoppen.
Ik heb heel veel geduld.


Een GABA tekort kun je wel eens proberen op te hogen door middel van onderstaande tips:

1. Voeding: Glutamine aminozuur (eiwit) vind je in onbewerkte voeding.
Plantaardig:
Spinazie, peterselie, bietjes, koolsoorten, peulvruchten, zilvervliesrijst.
Dierlijk:
Cottage cheese, melkproducten, vlees en vis (algemeen) en eieren.

2. Lichamelijke inspanning, ga meer bewegen
Ritmische bewegingen zijn zeer geschikt om je GABA te verhogen. Is je GABA van nature hoog ben je waarschijnlijk ook goed in dansen en ritmische bewegingen. Maar ook de cadans van fietsen en hardlopen werkt. Is je GABA erg laag dan heb je een verhoogde kans op blessures, dus luister goed naar je lichaam en ga niet over je grenzen.

3. Supplementen - Vitamines en mineralen
Voor de omzetting van Glutamine naar Glutamaat naar GABA zijn vitamine B6, C, Zink en Magnesium nodig.
Zorg dat je deze ook voldoende binnen krijgt.

4. Verminder je stress en activeer spijverteringkanaal
Meditatie, ademhalingsoefeningen en yoga kunnen hierbij helpen. Er ontstaat dan meer balans tussen de actiestand en de ruststand. In ruststand gaat ook de spijsvertering beter en dat in combinatie met voeding (minder suiker).

 


Aangesloten bij beroepsverenigingen:

Locatie en contact

Kogendijk 95
1862 PS Bergen(NH)

Ook interessant